Tradycje fotograficzne w
Cieszynie są głęboko zakorzenione. Spora ilość warsztatów
fotograficznych oraz wysoka jakość świadczonych usług pobudzały
zainteresowania niewielkiej grupy miłośników fotoaparatu i chęć
samodzielnego wykonywania zdjęć. Istniały sprzyjające warunki. W
sklepach drogeryjnych można było kupić nie tylko aparat fotograficzny,
ale także sprzęt laboratoryjny. Drogerie te czy składy prowadziły także
sprzedaż odczynników chemicznych oraz płyt negatywowych i
papierów do kopiowania obrazów fotograficznych czołowych
firm światowych.
O zainteresowaniach
fotograficznych Cieszynian świadczyły również liczne
wydawnictwa typu podręcznikowego oraz tzw. „samouczki”,
które ukazywały się nakładem cieszyńskich wydawców.
Pierwsze pojawiły się w 1913, a szczególnie dużą ilość wydano w
latach 1922-1927.
Działalność fotograficzna była ważnym środkiem edukacji regionalnej. Tu
istniało Koło Fotograficzne przy Męskim Seminarium Nauczycielskim w
Bobrku koło Cieszyna, którego uczestnicy nie tylko rejestrowali
wszelkie aspekty życia wsi cieszyńskiej, ale także podejmowali
próby pokazania pejzażu ojczystego. Do działalności w tym
temacie dużą wagę przywiązywało Polskie Towarzystwo Tatrzańskie
„Beskid Śląski” w Cieszynie poprzez prezentację licznych
fotografii w witrynie na cieszyńskim Rynku, która została
specjalnie w tym celu wynajęta. Była to fotografia uprawiana dla
przyjemności i realizacji własnych zainteresowań, gdzie głównym
motywem była chęć utrwalenia w artystycznej formie piękna przyrody,
krajobrazu, architektury, typów ludzkich.
Tragiczny podział miasta (Rada Ambasadorów dzieli Śląsk
Cieszyński), powstają trudności graniczne, liczne grono fotografujących
amatorów uczestniczyło w Club der Photoamateur in Teschen. W
Polsce rozwija się intensywnie ruch fotograficzny. Wszystkie te
wspomniane fakty stały się przyczyną podjęcia decyzji o utworzeniu
polskiego klubu fotograficznego.
Członkowie Amatorskiego Foto-Klubu,1930r.
Rok 1930 to data
powstania Amatorskiego Foto-Klubu. Pierwszym Prezesem był Adolf Serog,
a sekretarzem Franciszek Kornfeld. Członkowie Amatorskiego Foto-Klubu
spotykali się początkowo w winiarni Bellona (ul. Szeroka). Fotoamatorzy
spotykali się tam z różną częstotliwością, ale zawsze we wtorki
o godz. 18.00. Ta tradycja została przejęta przez członków
późniejszego Polskiego Towarzystwa Fotograficznego Oddział w
Cieszynie i jest kontynuowana przez Cieszyńskie Towarzystwo
Fotograficzne do dnia dzisiejszego. Na spotkaniach rozmawiano o
fotografii, organizowano wewnętrzne konkursy, pokazy zdjęć i
przeźroczy. Odbywano systematyczne zebrania, prowadzono doroczne
konkursy, wysyłano zdjęcia na salony oraz wystawy krajowe i
zagraniczne. Do członków działających czynnie w tamtym okresie
należeli : Paweł Brudny, Karol Chmiel, Gabriel Chwastek, Ludwik Faruga,
Henryk Jarończyk, Józef Korbut, Franciszek Kornfeld, Wilhelm
Kossak, Eugeniusz Löwe, Ludwik Molin, Brunon Póńc, Adolf
Serog, Eryk Siersch, Walter Sprenzel, Józef Witalis,
Józef Wrzoł, Józef Zientek.
Legitymacja Ludwika Molina, członka Amatorskiego Foto-Klubu, 1933r.
O wysokiej pozycji
fotografii w Cieszynie świadczył fakt zorganizowania wystawy
fotograficznej w cieszyńskim Muzeum w 1934 roku. Oceniając działalność
ruchu fotograficznego w Polsce Ignacy Płażyński zalicza cieszyńskie
środowisko do czołówki obok Warszawy, Lwowa, Wilna, Poznania,
Łodzi, Lublina, Krakowa, Tarnowa, Torunia. Tę wysoką pozycje cieszyńscy
fotograficy utrzymywali i utrzymują do dnia dzisiejszego.
Ciekawym epizodem w działalności była sekcja Amatorskiego Foto-Klubu w
Skoczowie. Działała ona w latach 1937-1939. Głównym animatorem
działania sekcji był Gustaw Porębski mieszkaniec Skoczowa.
W dniu 1 września 1939 roku wkroczyli do Cieszyna żołnierze niemieccy,
rozpoczął się dla miasta okres II wojny światowej. Zorganizowany ruch
fotograficzny przestał istnieć. Klub zawiesił swoją działalność. Wielu
członków Amatorskiego Foto-Klubu zaprzestało fotografować.
Przyczyny były oczywiste. Znajdowali się jednak tacy, którzy
wykonując zdjęcia ukradkiem, narażając życie swoje i najbliższych,
pozostali w cieniu. Wykonywali różne zdjęcia, poczynając od
momentu wkraczania Niemców do Cieszyna, poprzez kolejne
zniszczenia, egzekucje, do zdjęć grup żołnierzy walczących w oddziałach
partyzantów. Sporo reprodukcji tych anonimowych zdjęć, było
wykorzystywanych w prasie i i wydawnictwach w okresie
późniejszym. W zawierusze wojennej zaginął bez wieści pierwszy
prezes Alfred Serog. Ostatni zaś urzędujący, przed wybuchem wojny,
prezes Henryk Jarończyk (por. rez. 4 PSP, nauczyciel) podzielił los
polskich oficerów ofiar stalinowskiego ludobójstwa. Jego
zmasakrowane zwłoki zostały odnalezione i zidentyfikowane przez
Niemców w Katyniu.
Po wojnie cieszyńskie środowisko fotograficzne praktycznie nie istniało
w formie zorganizowanej. W końcu października 1957 roku z inicjatywy
znanego fotografika Karola Holeksy podjęto udaną próbę jego
utworzenia. Powołano Oddział Polskiego Towarzystwa Fotograficznego w
Cieszynie, którego prezesem wybrany został Józef Korbut,
natomiast sekretarzem Melchior Pszczółka. Mimo trudnej sytuacji
obsyłano konkursy i wystawy fotograficzne. Pierwszą wystawę otwarto 7
grudnia 1958 roku. Wystawiono 120 fotogramów 20 autorów.
Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców
Cieszyna. W tym okresie w pracach Towarzystwa uczestniczyło czynnie 45
członków. Wartym odnotowania było wykonanie szeregu prac
albumowych, wystawienniczych, reportażowych oraz fotograficznej
panoramy Beskidu Zachodniego formatu 6 m x 60 cm z okazji 1150-lecia
miasta Cieszyna.
Zmiany i reorganizacja ruchu fotograficznego w Polsce, powoduje
powołanie regionalnych towarzystw fotograficznych z osobowością prawna.
Na zebraniu 9 maja 1961 dokonano zmiany statutu oraz nazwy
stowarzyszenia. Przyjęto nazwę : CIESZYŃSKIE TOWARZYSTWO FOTOGRAFICZNE.
Rozpoczął się następny ciekawy, pełen indywidualnych sukcesów,
okres działania. Liczne wystawy, konkursy, działalność szkoleniowa
zdominowały pracę Towarzystwa. Najaktywniejszymi byli Jan Czudek,,
Jerzy Fober, Karol Lojza, Józef Zahradnik.
Następuje w życiu
klubowym względna stabilizacja. Podstawowa działalność organizacyjna to
spotkania klubowe, wystawy zbiorowe i indywidualne oraz udział w
imprezach ogólnopolskich. Przypomnijmy niektóre z nich :
Ogólnopolska Wystawa Fotografii Artystycznej „LATO
71”, „Impresje z podróży” Jana Hermy i Edwarda
Kisiela, „Żołnierze” Wiesława Radwańskiego, „Piękno
Ziemi Cieszyńskiej”, „Cieszyn w obiektywie”,
„Prezentacje”. Prezesi Cieszyńskiego Towarzystwa
Fotograficznego Karol Lojza, Edward Kisiel, Tadeusz Szafarczyk,
prowadzili szczęśliwie klub, omijając liczne rafy, mielizny i pułapki.
Do zasłużonych dla CTF kolegów należy zaliczyć Janinę Ciupek,
Henryka Holubarsa, Józefa Matysiaka, Stanisława Krupczyńskiego.
Zdjęcie pamiątkowe CTF, 1978r.
Na zebraniu Towarzystwa, 1987r.
Lata 80-te zaznaczyły się w działalności Cieszyńskiego Towarzystwa
Fotograficznego szeregiem działań i inicjatyw, które były
wynikiem pojawienia się nowej generacji cieszyńskich
fotografików, zmiana dotychczasowego podejścia do
twórczości fotograficznej, chęć pracy oraz próba
szerokiego otwarcia na zewnątrz. Systematycznie prezentowano dorobek
fotograficzny CTF mieszkańcom Cieszyna oraz na forum
ogólnopolskim. Wystawy przedstawiające dany sezon fotograficzny
nosiły nazwę PREZENTACJI i pokazywały poziom twórczy, wartości
estetyczne, artystyczne i techniczne członków CTF. Prezentowano
wystawy autorskie, których autorami byli Henryk Holubars, Erwin
Karasek, Tadeusz Maciejiczek, Dominik Dubiel, Piotr Borowicz, Jerzy
Pustelnik, Tadeusz Szafarczyk. W 1984 roku Towarzystwo było
organizatorem VII Ogólnopolskiego Pleneru Federacji Stowarzyszeń
Fotograficznych w Polsce „POLSKA 49” pt.: „Beskid
Śląski – 84”. W tym okresie zaistniała Mała Galeria
Fotografii w lokalu kawiarni AGORA-RENA w Domu Narodowym. Wystawiano
fotogramy w licznych zakładach pracy (ZAMPOL, FACH itp.). Stałą
ekspozycję najciekawszych, nagrodzonych prac CTF miał w witrynie
kawiarni „Filipinka” w jednym z najbardziej ruchliwych
miejsc Cieszyna. Prasa regionalna i ogólnokrajowa często
korzystała z zasobów fotograficznych drukując zdjęcia autorstwa
wyżej wspomnianych fotografików, a także Janiny Ciupek,
Józefa Matysiaka, Ludwika Halskiego, Jacka Góralika,
Stanisława Macheja, Tadeusza Popiela.
Rok 1989 był rokiem jubileuszu 150-lecia narodzin fotografii.
Środowisko fotograficzne Cieszyna zorganizowało szereg imprez dla
uczczenia wspomnianej rocznicy. Do ważniejszych należy zaliczyć:
„A została tylko fotografia...” (wystawa ze zbiorów
Działu Fotografii Muzeum w Cieszynie), „Stare aparaty i
fotografie z kolekcji Karola Franka” (wystawa Cieszyńskiego Klubu
Hobbystów), jubileuszowa wystawa Cieszyńskiego Towarzystwa
Fotograficznego. Zorganizowano przy współudziale
Wojewódzkiego Domu Kultury w Bielsku-Białej oraz Cieszyńskiego
Klubu Hobbystów sesję popularno-naukową poświeconą historii
cieszyńskiej fotografii.
Uczestnicy pleneru "Beskid Śląski 84"
Współczesność
Cieszyńskiego Towarzystwa Fotograficznego to nie tylko nowa
rzeczywistość po głębokich przemianach społeczno-politycznych. To także
nowy sprzęt fotograficzny, inne podejście do wartości estetycznych i
tematycznych w twórczości cieszyńskich fotografików.
Młodzi ludzie, którzy obecnie stanowią siłę napędową
Towarzystwa, kreują jego wizerunek. Plenery, konkursy i wystawy
fotograficzne są wartościową i znacząca działalnością w życiu
kulturalnym Cieszyna i nie tylko. Fotograficy, członkowie CTF
dokumentują zmieniający się pejzaż Ziemi Cieszyńskiej, rejestrują
ginące zawody, zapisują bieżącą kronikę życia miasta przy pomocy
aparatu fotograficznego. Do ciekawszych wystaw tego okresu należą:
„Nigeria” Piotra Borowicza, poplenerowe wystawy fotografii
„Tatry”, „Na północ od Cieszyna”,
„Zaolzie w fotografii”, oraz wystawa indywidualna Jerzego
Pustelnika „Tam gdzie rodzi się dźwięk” (prezentowana także
w Sali Kongresowej podczas festiwalu Jazz Jamboree 98). Towarzystwo
jest organizatorem ogólnopolskiego konkursu fotograficznego
„Codzienność”. Co roku wspólnie z
Zaolziańskim Towarzystwem Fotograficznym i przy współudziale
Euroregionu Śląsk Cieszyński oreganizowany jest 10 dniowy plener
fotograficzny. Na plenerze uczestnicy mogą poznać tajniki fotografii
portretu, aktu, fotografii industrialnej, krajobrazowej i wielu innych.
Na plener zapraszani są czołowi fotograficy w roli wykładowców.
Prezes Jerzy Pustelnik wraz z Sekretarzem Tomaszem Jedzokiem , to
główni animatorzy dzisiejszego wizerunku klubu.
Cieszyńskie Towarzystwo Fotograficzne uczciło swe 70-lecie wystawami :
„Retrospekcja”, „Codzienność”,
„Prezentacje 2000”, „Wczoraj, dziś i jutro –
technika fotograficzna”, „Przeżyjmy to jeszcze raz”,
„70 lat fotografii w moim życiu” monograficzną wystawą
Waltera Sprenzla, „Reminiscencje II” indywidualną wystawą
Tadeusza Szafarczyka oraz „Jubileuszową wystawą fotografii
Cieszyńskiego Towarzystwa Fotograficznego”.
Nestorzy cieszyńskiej fotografii: Stanisław Krupczyński, Tadeusz Szafarczyk, Walter Sprenzel.
Cieszyńskie Towarzystwo Fotograficzne w pełnej gali jubileuszowej.
autor: Dominik Dubiel
WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT HISTORII TOWARZYSTWA MOŻNA ZNALEŹĆ W OKOLICZNOŚCIOWEJ MONOGRAFII CTF.
|